حرم فلش - کد دعای فرج برای وبلاگ
قبة الصخره مسجدالاقصی نیست!!! - هشدار قرن 21
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هشدار قرن 21

تفاوت قبه الصخره و مسجد القصی 

خبرهایی ابن روزها در سایت ها و وبلاگ ها منتشر شده مبنی بر اینکه تصاویری که ما سالها به عنوان مسجد الاقصی می شناسیم این مسجد مقدس نیست بلکه مکانیه به نام قبة الصخره.

بنابراین تصمیم گرفتم تا با جستجو ساده در دانشنامه آزاد ویکی پدیا تفاوت این دو پیدا کنم و تصمیم گرفتم تا در وبلاگ هم قرار بدم چون فکر کردم می تونه براتون جالب باشه.

بنابراین دوستان می تونن با مراجعه به ادامه مطلب نتیجه این جستجو مطالعه کنن از تون می خوام که در قسمت نظرات، نظرتون در مورد اینکه چرا تا به حال قبة الصخره به جای مسجدالاقصی معرفی می شد بیان کنن.

 

قبظ الصخره مسجد الاقصی نیست 

 

قبةالصخره

 

 

قبه الصخره یکی از مهم‌ترین آثار معماری اسلامی بعد از مسجدالاقصی در بیت‌المقدس است. این مسجد تقدس خاصی نزد مسلمانان دارد. همچنین یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های هنر معماری ارزشمند تمدن اسلامی است.

مقصود از صخره در اینجا، سنگی است که برای سه ادیان آسمانی: اسلام، مسیحیت و یهودیت مورد احترام است. در اثر آمده است که در شب معراج محمد پسر عبدالله پیغمبر اسلام از روی این صخره سوار بر براق و به معراج رفت.

طول صخره از شمال به جنوب 5/17 متر و عرض آن از مشرق به مغرب سیزده متر و ارتفاع آن یک تا دو متر است.

گنبد طلایی قبه درست بر روی صخره قرار گرفته‌است. در صحن صخره، هشت چاه وجود دارد.

بر خلاف دیگر مساجد جهان، واماکن و ساختمان‌های مساجد و اماکن مقدس که معمولاً مستطیل شکل هستند، شکل قبه الصخره از یک هشت ضلعی منظم تشکل گردیده که طول هر یک از اضلاع آن 20/19 متر و قطر آن 86/54 متر است.

همچنین ساختمان قبةالصخره باز هم برخلاف ساختمانهای مساجد معمول فقط دارای یک گنبد بزرگ می‌باشد که قطر آن 77/23 متر و ارتفاعش 21 متر می‌باشد. ارتفاع ساختمان از کف تا انتهای گنبد 33 متر است.

مسجدالاقصی

 

مسجدالاقصی مسجدی‌ست که نام آن در آیه اول سوره اسراء آمده‌است، که اشاره به معراج و سیر شبانه پیامبر اسلام از مسجدالحرام به مسجدالاقصی دارد:

«

  «سبْحَانَ الَّذِی أَسرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسجِدِ الْحَرَامِ إِلی الْمَسجِدِ الاَقْصا الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنرِیَهُ مِنْ ءَایَتِنَا إِنَّهُ هُوَ السمِیعُ الْبَصِیرُ»

«منزّه‌است آن خدایی‏ که بنده‌اش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الأقصی- که پیرامون آن را برکت داده‌ایم- سیر داد، تا از نشانه‌های خود به او بنمایانیم، که او همان شنوای بیناست.

   »

این آیات در سال 621 یعنی حدود 90 سال پیش از ساخت مسجدی با همین نام در بیت المقدس یا اورشلیم نازل شده‌است و لذا جز تشابه اسمی، دلالتی بر آن ندارد. این مسجد، که در بخش شرقی شهر بیت‌المقدس (اورشلیم) قرار دارد، در  سال 710 ساخته شد. مسلمانان پس از هجرت به مدینه، تا سال یکم هجری به سمت بیت المقدس نماز می‌خواندند.

همچنین باید توجه داشت مسجد در قرآن به معنای کلیسا و کنیسه هم به کار رفته‌است.

مسجدالاقصی حدوداً 14 کیلومتر تا رام الله مرکز اداره موقت فلسطین فاصله دارد. برخی از یهودیان ساکن بیت المقدس(اورشلیم) اعتقاد دارند که بقایای معبد «هیکل»(معبدی که سلیمان نبی به دستور خداوند ساخت و شرح آن در کتاب مقدس، بخش عهد عتیق آمده‌است)در زیر مسجدالاقصی قرار دارد وبرای تخریب مسجدالاقصی و احیای آن معبد تلاش می‌کنند. از جمله تلاش مایکل دینس روهن در 21 اوت 1969(30/5/1348) که در این آتش سوزی در قسمت جنوب شرقی در حدود دویست متر مربع از سقف مسجد کاملاً منهدم گردید و گنبد مسجد در پنج نقطه سوخت. همچنین یکی از آثار متبرک مسجد و یک منبر مخصوص که هشتصد سال سابقه داشت نیز کاملاً از بین رفت.

 


[ سه شنبه 90/6/1 ] [ 6:23 صبح ] [ epan ]
درباره وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 86782